آذر ۱۲، ۱۳۸۸

چرا نمی فهمم پدرسالاری را؟

پدرسالاری یکی از واژه‌های کلیدی مطالعات مربوط به زنان است اما؛
نمی‌دانم چرا با این لفظ مشکل دارم؛ بدجور! اول فکر کردم شاید به معنای "پدر" برگردد که در ذهن من خیلی معنای عزیز و نرمی است اما ظاهرا این طور نیست؛ چون معادل انگلیسی‌اش هم همین حس نا"راحتی" را در من برمی‌انگیزد.
در واقع نمی‌توانم با تحلیل‌های فمنیستی‌ای که بر پایه‌ی اصل پدرسالاری بنا می‌شوند، کوچک‌ترین ارتباطی برقرار کنم.
وقتی کسی پایه‌ همه‌ تحلیل‌هایش را بر این اصل می‌گذارد، نگاه‌اش برایم فاقد هر گونه عمق و هوشیاری می‌شود. ربط دادن همه مسائل ریز و درشت زنان به معنای پدرسالاری، به نظرم نگاهی ازسربازکننده به این موضوعات است...


2 نظر:

سید حسینی گفت...

شما را به خاطر مطالب چالش برانگیزتان به فهرست دوستانم افزودم.
به امید ارتباط و آشنایی بیشتر با شما دوست اندیشمند و گرامی

ناشناس گفت...

"نمی‌دانم چرا با این لفظ مشکل دارم؛ بدجور! "

ممکن است به این دلیل باشد که پدر سالاری یا بهتر
بگوییم مرد سالاری چنان عمقی در خود شما دارد که پذیرشش نا"راحتتان" می کند؟ بقولی همان انکار ؟ یا شاید مفهوم مرد سالاری برای شما بسیار محدود تر از آن چیزی است که به واقع تمام نشانه ها و اثرات آشکار و پنهانش در زندگی امثال مایی است که سالهای متمادی با آن زندگی کردیم و بزرگ شده ایم. تشخیص اینکه مرد سالاری یعنی چه و چه چیز هایی از نشانه هایش است هنوز برای خیلی ها روشن نیست . راستی مفهوم مرد سالاری برای شما اصلا چیست ؟ اثرات چندین و چند صد ساله آن در زندگی حداقل زن ایرانی چه بوده ؟ آثار نهانش برای آنها که نمی بینندش کجاست ؟ شما خود تا به حال کشفی از اثرات مرد سالارانه پنهان در وجودتان داشته اید یا همیشه فکر کرده اید از آن رها بوده اید ؟ به چنین کشف و شهود هایی هم تا به حال رسیده اید و متعجب شده اید ؟ در دیگران چطور ؟ چند سال طول کشید تا آین چنین کشف و شهودی کردید در خودتان( آگر که کردید البته ؟)چه احساسی داشتید یا خواهید داشت اگر کشف کنید شما هم در نا خود آگاهتان اسیر آن چیزی بودید که فکر می کردید از آن ازادید ؟
اصلا بر می گردم سر سوال اول ، مرد سالاری یعنی چه؟

ارسال یک نظر

شما چی فکر می کنید؟