اسفند ۲۸، ۱۳۸۷

غضنفر را بچسب!

دقیقا همین امروز که خبر فوت امیدرضا میرصیافی، وبلاگ نویس 28 ساله در زندان اوین منتشر شد، سایت تابناک به نقل از «گرداب» "سایت اطلاع رسانی دایره جرائم سایبری مرکز بررسی جرائم سازمان یافته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی" (فقط عنوان را داشته باشید!) خبر از انهدام تعدادی از شبکه های اینترنتی "ضد دینی، ضد اخلاقی و ضد امنیتی" داده است. خبری که آنقدر جنجالی به نظر می رسد که دیگر کسی به این فکر نمی کند اصلا "چرا" میرصیرفی نامی به جرم وبلاگ نویسی در اوج جوانی باید در زندان بمیرد؟ وقتی شبکه ای از افرادی که سایت های مستهجن راه اندازی می کردند به دست سربازان "مرکز بررسی جرائم سازمان یافته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی" دستگیر می شوند، احتمالا تحلیل این است که باید فرض کرد وبلاگ نویس متوفی هم دست کمی نداشته است ... (البته من اصلا این وبلاگ نویس را نمی شناسم و نوشته هایش را نخوانده ام، ولی رادیو زمانه اعلام کرده است بیشتر مطالب وبلاگ او به موسیقی و فرهنگ اختصاص داشته است.)
حالا برویم سر وقت اطلاعیه مهم. این سایت "گرداب" بخشی دارد با عنوان "معرفی محکومین" که در آن درباره کسانی که دستگیر شده اند، توضیح داده شده است. حرف درباره این بخش زیاد است. من فقط به چند نکته خیلی "جزئی و بی اهمیت" اشاره می کنم؛ در هر یک یا یا حداکثر دو جمله، ترکیب "ضد دینی، ضد اخلاقی و ضد امنیتی" در سراسر متن تکرار شده است. بطوری که بسامد استفاده از این ترکیب، فکر کنم از فعل ربطی "است" هم بیشتر است! (واقعا اعصاب ندارم بشمارم تعداد دقیق را بگویم!) نکته جالب دیگر کامنت هایی که پای این بیانیه و همچنین معرفی مجرمان آمده است. کاربران محترمی که بیش از دیگران رگ گردنشان بالا آمده بوده و خواستار شدیدترین برخورد با این عاملان فساد و فحشا در کشور بوده اند، همگی به خوبی از محتوای سایت های مورد بحث خبر داشتند! تعبیر من این است که دوستان کاربران حرفه ای وبسایت های مذکور بوده اند. تعجب من وقتی بیشتر شد که دیدم من که ادعای کاربری حرفه ای اینترنت و وب سایت های فارسی را دارم، واقعا اسم هیچ یک از این سایت های اشاعه مطالب "ضد دینی، ضد اخلاقی و ضد امنینی" را "حتی" نشنیده بودم، چه برسد به اینکه بدانم اصلا دارای چه محتوایی بوده اند. نکته جالب دیگر که در این افشاگری ها مرتبا به آن تاکید شده، این است که آقایان با همکاری شرکتی در امریکا هاست و دامین می خریده اند، بنابراین شبکه سایت های مستهجن فارسی از طرف امریکایی ها ساپورت فنی و هدایت می شده است! ظاهرا آقایان تنظیم کننده اطلاعیه ها خبر نداشته اند که حتی "تابناک" و "الف" و بسیاری از وبسایت های دولتی، هاست و دامین خودشان را از امریکا می خرند! بگذریم از سطح سواد و اطلاعات تنظیم کنندگان اطلاعیه!

فقط در این باره می خواهم باز هم به چند نکته بسیار بی اهمیت و در عین حال بی ربط به موضوع، اشاره کنم: مثل اینکه آقایان خبر ندارند به اعتراف سازمان "دولتی" ملی جوانان، پرکاربردترین کلمه ای که به زبان فارسی در موتورهای جستجو وارد می شود، همان کلمه مستهجن و شنیع "اسمشو نبر" و ترکیبات وابسته به آن است... مثل اینکه آقایان خبر ندارند به اعتراف منابع خبری دولتی، علت بیش از نیمی از طلاق ها در ایران، مشکلات جنسی عنوان شده است... انگار آقایان از اعتراف رئیس سازمان ملی جوانان "مبنی بر اینکه "بمب جنسی" خطرناک تر از بمب و موشک دشمن است، خبر ندارند... انگار....

پ.ن. مطلب قبلی (تیله بازی در کریدور سیاست) جایی منتشر شد، خواننده ای کامنت گذاشت: اینقدر دل تو پر بود، ما خبر نداشتیم؟ به اش گفتم: این مطلب 300 بار سمباده خورده است تا کمی نرم شده است و قابل انتشار. این سمباده زدن روزگاری اسم اش "ویرایش" بود! ولی حالا باید به "حرف دل" هزار بار "سمباده" کشید، مگر اینکه...
این مطلب هم مثل همان قبلی، خیلی در ذهن ام سمباده خورد تا این درآمد... من اعتراف می کنم که "جرات نکردم" درباره این موضوع هر آنچه می خواستم را بنویسم... ای کاش ذهن من رها بود و می توانستم این سمباده را به نثر نوشته ام یا به استدلال هایم بکشم... ولی ذهن ام آنقدر درگیر بخش "دیگر" ماجرا می شود که وقتی زور می زند تا "تیزی ها" را بگیرد، دیگرهمه رمق اش رفته است...

0 نظر:

ارسال یک نظر

شما چی فکر می کنید؟