فروردین ۰۲، ۱۳۸۸

از مردگی به زندگی

خبر مهمی که روزهای آخر سال اعلام شد و در هیاهوی اخبار مهم مربوط به انتخابات و همین طور تب و تاب روزهای آخر سال گم شد، خبر مربوط به پرداخت یکسان دیه زن و مرد از سوی وزیر دادگستری بود که اعلام کرد: از سال جدید خسارت دیه زن و مرد که از طریق بیمه شخص ثالث پرداخت می‌شود، برابر خواهد بود.
این برای نخستین بار است که شرکت‌های بیمه بدون توجه به جنسیت، ملزم به پرداخت دیه برابر در خسارت‌های بدنی و تصادفات منجر به فوت خواهند شد. البته اگر سعی کنیم احکام زندان برای فعالان جنبش زنان و ممنوع الخروج کرئن بسیاری از آنها را در سالی که گذشت، فراموش کنیم، این خبر در کنار خبر خوب دیگر درباره تصویب قانون حق ارث بردن زن از اموال غیر منقول همسرش دستاوردی برای جنبش زنان به حساب می آید.
بویژه پرداخت دیه برابر برای زن و مرد، از آن مواردی بوده است که همیشه جزیی از مطالبات جنبش زنان برای تغییر قوانین تبعیض آمیز محسوب می شده است. حالا البته کو تا قوانین تبعیض آمیز دیگر که توجیه وجود هر کدام، یک آیه و روایت است، بتواند تغییر کند! ولی حالا باز جای شکرش باقی است اگر فکری به حال "زندگی" زن ها نمی کنند، فکری به حال "مردگی" شان کرده اند! بالاخره هر تغییری قدم به قدم... امیدوارم از تغییر در قوانین مردگی به تغییر در قوانین زندگی هم برسیم!

0 نظر:

ارسال یک نظر

شما چی فکر می کنید؟